الوان رنگ افروز فرنام



 

 

رنگ های اتومبیلی

در رنگهای اتومبیلی سه ماده اصلی وجود دارد:
1-رزین
2-پیگمان
3-حلال
رزین عاملی است که پیگمانها را در حالت تعلیق کنار هم نگه می دارد و باعث چسبندگی رنگ به سطح مورد نظر می شود.
پیگمان، پودری شبیه بتون و شامل 100 رنگ یا تونر است و بصورت رنگهای متالیک و صدفی در بازار موجود می باشد.
حلال عاملی است که باعث سیالیت رنگ می شود . بدون حلال ویسکوزیته رنگ بالامی رود و انتقال آن از ظرفی به ظرف دیگر مشکل است.

تاریخچه رنگ های اتومبیلی

تا سال1985 اکثر اتومبیلها با رنگهای تک جزئی رنگ آمیزی می شد که  مشکلاتی را در تطبیق رنگ بوجود می آورد، زیرا در رنگهای متالیک تک جزئی، فیلم رنگ از یک لایه مرکب از رزین شفاف، پیگمان، ذرات متالیک و حلال تشکیل می شود.در این رنگها رمز شفافیت سطح، مرطوب نگهداشتن فیلم رنگ در حین کاربرد است. یعنی هنگامی که متالیک روی سطح مرطوب پاشیده می شود، بسمت ته فیلم رنگ جاری شده و در نتیجه رزین شفاف بالا می آید و باعث شفافیت رنگ میشود.
از این فرایند امروزه در رنگهای بیس کوت استفاده می شود. با این تفاوت که دیگر نگران شفافیت آن نیستیم، زیرا کلیرکوت اورتان بعنوان پوشش نهائی استفاده شده و شفافیت مورد نیاز را تأمین می کند.

انواع رنگ اتومبیل 

رنگ اتومبیل دارای انواع متفاوت با مزیت های گوناگون است. این رنگ ها عبارت اند از:

رنگ های ساده Gloss/Solid

رنگ های ساده در واقع یک لایه رنگ معمولی هستند که با یک روکش بی رنگ پوشیده می شوند.
این پوشش بی رنگ به اتومبیل کمک می کند، علاوه بر ظاهر براقی که پیدا می کند مانع از ایجاد خط و خش و آسیب رساندن اجسام خارجی به رنگ اتومبیل شود.
شاید بشود گفت که تقریبا اکثرخودروهای موجود در بازار به طور استاندارد با این نوع  از انواع رنگ اتومبیل، رنگ آمیزی می شوند.به غیر از خودروهای گران قیمت و لوکس که از رنگ های خاص و گاهی سفارشی برخوردار هستند.
رنگ های ساده ارزان قیمت اند و فقط با یکبار رنگ کردن تمام بدنه ی خودرو رنگ می شود و این رنگ کاملا به سطح بدنه می چسبد و برای همین موقع آسیب دیدگی و خش شدن قسمتی از بدنه، به راحتی و با استفاده از قلم های خش گیری قابل ترمیم هستند.
اگر آسیب دیدگی های جدی و خراشیدگی های عمیق در روی بدنه، در این نوع رنگ به وجود آید، تعمیرگاه و مراکز خدمات رنگ خودرو با قیمت پایینی اقدام به ترمیم و درست کردن رنگ اتومبیل خواهند کرد.
رنگ های ارائه شده در مدل رنگ های ساده بیشتر از طیف رنگ هایی چون سفید، مشکی، آبی، قرمز و یا خاکستری هستند و تنوع انواع رنگ را ندارند.
با وجود مزیتی که این رنگ از نظر قیمت پایین و سرعت در رنگ آمیزی دارد، اما اگر برای ترمیم انواع رنگ اتومبیل خود به یک مرکز خدمات رنگ خودرو که با تجربه و خبره هستند مراجعه نکنید و در صورت عدم رنگ آمیزی صحیح رنگ صاف و یکدستی حاصل نشده و رنگ حالتی دانه دانه و چروکیده به خود خواهد گرفت.
بعضی از خودروسازان از روشی به نام رنگ آمیزی دو لایه در رنگ ساده استفاده می کنند. که در این روش رنگ آکلریک را با یک ماده ی سخت کننده مثل ایزوسایانات (isocyanate) مخلوط می کنند تا رنگ کاملا به بدنه خودرو بچسبد و از آن به سادگی جدا نشود.

رنگ های مات وکدر یا Mittef inish

این نوع از انواع رنگ اتومبیل از تمامی مدل های دیگر گران تر بوده وبرای رنگ اتومبیل های خاص وگران قیمت به کار می رود.
برای مات کردن و گرفتن درخشندگی رنگ راه حل هایی وجود دارد، اما اغلب سازندگان این رنگها به وسیله ی پوشاندن سطح رنگ ساده با پوششی از اپوکسی به همراه روکشی از PVC
ظاهری مات و کدر به رنگ داده و مانع از درخشش رنگ میشوند.
رنگ های مورد استفاده در این گونه رنگ ها شامل طیف هایی از رنگ سیاه و خاکستری است. ضمن اینکه نگهداری و ترمیم این مدل از رنگ بسیار دشوار است.
مثلا برای تمیز کردن و شستشوی این اتومبیل ها نمی توان از مواد تمیز کننده و پولیش های عادی استفاده کرد، چون موجب از بین رفتن لایه ی رنگ مات در آن ها خواهد شد و چیزی که باقی می ماند لایه ی رنگ ساده است.
یا اگر رنگ اتومبیل دچار آسیب شود ساختن و هماهنگ کردن آن با رنگی که در اتومبیل به کار رفته کاری سخت ودشوار خواهد بود.پس برای آسیب ندیدن و از بین نرفتن رنگ اتومبیل به نکات توصیه شده توسط شرکت سازنده کاملا دقت کرده وبه آن ها توجه کنید.

چه عواملی در تطبیق رنگ موثر است؟

حال که مواد اولیه و نحوه کاربرد رنگهای اتومبیل را میدانیم،به شرح مشکلاتی که در حین استفاده از رنگ رخ می دهد می پردازیم. اولین چالش، استاندارد کارخانه است. امروزه کد رنگها بطور متوسط بین 3تا7تناوب دارد. در واقع تناوب بیشتری وجود دارد،اما تولید کنندگان رنگ اتومبیلی جهت سهولت استفاده از اطلاعات پایه آنرا محدود کرده اند.

پس چرا تولید کنندگان رنگ اینقدر با هم اختلاف دارند؟

اکثر تولید کنندگان اتومبیل برای تامین رنگ مورد نیاز خود با سه گروه عمده مواجهند.تولید کننده اتومبیل طبق استاندارد یک نمونه رنگ شده را به تامین کنندگان رنگ ارسال می کند. سپس تولید کننده رنگ فرمول رنگ نمونه را با انحراف معیار 5% تولید  و آن را به تولید کننده اتومبیل تحویل می دهد.
این اولین مشکل است، زیرا ممکن است کارخانه ای روی یک رنگ متالیک آبی استاندارد، 5% سایه مایل به سبز و کارخانه ای دیگر روی همان رنگ،5% سایه مایل به بنفش بیندازد. در نتیجه این دو رنگ در مقایسه با یکدیگر کاملا متفاوتند. به همین دلیل تولید کنندگان رنگ اتومبیل معمولا فرمول استانداردی به پیروی از دو تناوب( جایگزین) تولید می کنند. اگر جایگزینها در دسترس نباشند، نقاش معمولا فرمولهای استاندارد را مخلوط کرده و آن را تینت می کند.
دومین دلیل مغایرت رنگها ، استفاده از رنگهای متالیک است. امروزه رنگهای متالیک به هفت طبقه تقسیم می شوند: خیلی خوب، خوب، متوسط، متوسط ضعیف، ضعیف و خیلی ضعیف.
رنگهای متالیک درجه تیرگی و روشنی رنگ ر ا تعیین می کنند و باعث تغییر رنگ در حین کاربرد میشوند. درجه حرارت، ضخامت فیلم رنگ، زمان خشک شدن بین لایه ها، سایز اسپری، سرعت اسپری تفنگی، جنس سطح( پلاستیکی یا فلزی) و رطوبت نیز همگی باعث روشن تر یا تیره تر شدن رنگ می شوند.
هرچه زمان خشک شدن بیشتر طول بکشد، رنگ تیره تر خواهد شد. علت این امر شناور شدن پیگمانهاست.ذرات متالیک به سمت ته فیلم رنگ  ته نشین می شوند و پیگمانها را به طرف بالا می رانند و باعث تیره تر شدن رنگ می شوند.
عوامل فوق فقط به اختلاف در سطح تولید کنندگان اتومبیل اشاره میکند. اگر اتومبیلی سه سال در معرض آفتاب قرار گیرد، چه تغییری در رنگ آن بوجود می آید؟ بسیاری از مردم فکر می کنند که رنگها تغییر نمی کنند. در صورتیکه اگر نگاهی به رنگهای داخلی اتومبیل بیندازید، رنگ اصلی آن در هنگام خرید را مشاهده خواهید کرد.
نور خورشید اشعه ماوراء بنفش دارد و بسیاری از پیگمانها را جذب می کند. گاهی اوقات آبی متالیک مایل به سبز می شود و رنگ قرمز به نارنجی یا صورتی متمایل می گردد. درنتیجه کارگاه نقاشی اتومبیل مجبور است رنگ ساخته شده را با رنگ اکسید شده ترکیب کند تا با رنگ قدیمی منطبق شود زیرا رنگ جدید ساخته شده براقتر و تمیز تر است در حالیکه رنگ بقیه اتومبیل مرده بنظر می آید، حتی اگر پولیش شود.
یکی دیگر از مشکلات نقاشان اتومبیل پدیده پوست پرتقالی است . این اشکال نیز با استفاده از اسپری تفنگی مناسب، تجهیزات پولیش و بکارگیری تجربه قابل حل است.