الوان رنگ افروز فرنام


رنگ ­های ترافیکی


رنگ­ های سرد تک جزیی

این رنگ­ها که در دمای محیط اجرا می­گردند و فقط از یک جزء تشکیل شده­اند و می­توانند بر پایه رزین­های مختلف از جمله رزین­های آلکید و آلکید اصلاح شده ، کلر کائوچو و آکرلیک­های معمولی  می­باشد. این رنگ­ها دارای روشهای تولید و اجرایی ساده هستند و عمدتاً رنگ­های تولیدی در حال حاضر کشور ایران را تشکیل می­دهد بالاخص رنگ­های سرد بر پایه رزین­های آکرلیک در بازار کنونی ایران به لحاظ خط کشی عمده­ی جاده­­های کشور با آنها از استقبال زیادی برخوردار هستند این رنگ­ها می­توانند پایه حلالی و پایه آبی تعریف گردند که با تجه به شرایط آب و هوایی و نبود تکنولوژی در ایران عمده تولید بر پایه حلالی می­باشد که متأسفانه تخریب زیست محیطی را در بر دارد و اکنون در حال بررسی به روی رنگ­های پایه آبی که زمان خشک شدن آنها سریع و آنی خشک شونده هستند رو به افزایش است که اکنون به دلیل قیمت بالا استقبال چندانی از آنها نمی­شود. رنگ­های سرد پایه حلالی عمدتاً با خروج حلال از آنها و ایجاد فیلم خشک آن مورد استفاده قرار می­گیرند و نحوه­ی تولید آنها در کارخانه مخلوط کردن آنها با رزین آکرلیک که عمدتاً شامل 60 درصد جامد و 40 درصد حلال عرضه می­شود و تشکیل رنگ یعنی حل شدن دانه­های رنگدانه که عمدتاً سفید یعنی دی اکسید تیتانیوم در میان ملکولهای رزین را شامل می­شود که این عمل توسط اختلاط رزین و حلال و دانه­های تیتان به صورت آرام آرام و تکان میکسر تولید می­گردد در این میان به رنگ تولید شده مقداری ادیتوهای مختلف از جمله فیلرها (Filer) که عمدتاً کربنات کلسیم بوده و همچنین مواد ضد رسوب و ضد کپک اضافه می­گردد که باعث ماندگاری طولانی رنگ و همچنین فیلرها باعث مهندسی و کنترل قیمت رنگ تولیدی می­گردد.

رنگ­های ترافیکی سردرا با توجه به ساختار شیمیایی آنها به گروه­های ذیل طبقه بندی می­نمایند:
* روغن­ها ( رزین الکید)
* الثو رزین­ها ( رزین­های الکید اصلاح شده با روغن­های خشک شونده )
* ترکیبات پایه لاستیکی ( لاستیک­های کلردار)
* رنگ­های لاتکس و پایه آبی
* رنگ­های آلکرلیک پایه حلالی

رنگ سرد برپایه الکید و الکیدهای اصلاح شده

پیوند به کار رفته در این گونه رنگ­ها معمولاً الکیدها و لاستیک­های طبیعی کلردار (کلروکائوچو) هستند که پس از تبخیر حلال بر اثر جذب اکسیژن از محیط و انجام واکنش­های اتواکسیداسیون به یک فیلنپم جامد تبدیل می­شوند، دوام بسیار کم و همچنین استفاده از حلال­های نفتی که تأثیر منفی بر روی محیط زیست دارد ، باعث گردیده که در سال­های اخیر به تدریج به کارگیری رنگ­های سرد پایه حلالی کاهش استفاده از رنگ­های سرد پایه آبی و مواد ترموپلاستیک گرم افزایش می­یابد.
رنگ­های ترافیکی سرد با فام­های سفید و زرد موجود هستند و معمولاً با استفاده از سیستم پاشش اسپری بدون هوا ( ایرلس ) برای خط کشی روسازی­های آسفالت به کار می­روند، معمولاً رنگ­های ترافیک بر پایه رزین­های الکیدی (اصلاح شده و نشده ) ارزانترین مواد خط کشی هستند، این نوع رنگ­ها معمولاً حاوی 18 درصد وزنی رزین آلکید ، 25 درصدوزنی دانه­های شیشه­ای ، 25 درصد وزنی فیلر (کربنات و تالک) و 32 درصد وزنی پیگمنت و اکستندر در فیلم خشک می­باشد.

رنگ­های سرد بر پایه رزین­های کلروکائوچو ( الکید اصلاح شده با کلروکائوچو)

رنگ­های ترافیک بر پایه رزین کائوچوی طبیعی کلرینه شده سیستم­های هستند که با تغییر در ماده­ی پایه برای افزایش دوام و ماندگاری به کار می­روند، این ماده از سال 1966 در دسترس بوده و امروزه بسیار پر مصرف است. این نوع رنگ ترافیکی ، از رزین­های آلکیدی که با نوع خاصی از اسیدهای چرب و یا الکید بلند روغن که نسبت 1 به 5 با رزین کلروکائوچو اصلاح ساخته شده­اند، علاوه بر جزء رزینی مقدار مناسبی از نرم کننده و خشک کن­ها بر حسب نوع فام رنگی پیگمنت و فیلر در ترکیب آنها وجود دارد.
رنگ­های ترافیک بر پایه رزین کائوچوی طبیعی کلرینه شده پس از خشک شدن سخت و شکننده می­شوند و دارای ثبات سایشی بسیار پایینی هستند، در مقایسه با الکیدهای اصلاح شده به کارگیری و اجرای رنگ­های کلروکائچو به علّت زمان خشک شدن نسبتاً طولانی در نواحی با حجم ترافیک بالا یا دارای ترافیک پیچیده غیر عملی می­باشد، به علّت دوام ضعیف و مشکلات زیست محیطی ناشی از رهاسازی حلال در محیط از این نوع سیستم کمتر در خط کشی­های محوری جاده­ها استفاده می­شود.

رنگ­های سرد بر پایه رزین­های آکرلیک پایه حلالی ( ترموپلاست)

فرمولاسیون رنگ ترافیکی بر پایه رزین­های آکرلیک پایه حلالی با نام ترمو پلاستیک سرد شناخته می­شود که بسیار مشابه با فرمولاسیون رنگ­های آکرلیکی مورد مصرف در صنایع ساختمانی است. مشخصات فنی رنگ­های ترافیکی آکرلیکی سرد در استاندارد ملّی ایران به شماره 3758 آورده شده است. سرعت بالای خشک شدن، مقاومت شیمیایی خوب، چقرمگی مناسب، چسبندگی مناسب روی سطح رنگ­های قدیمی و کچی شده و پایداری نوری بالا از جمله ویژگی­های رنگ ترافیکی پایه آکرلیکی است.

رنگ­های سرد پایه رزین آبی

رنگ­های پایه آبی لاتکس نوعی از رنگ­های ترافیکی هستند که مصرف آنها با سرعت آرامی در سیستم خط کشی روسازی رو به افزایش می­باشد، در رنگ سرد پایه آبی از اب به عنوان رقیق کننده و یا حلال رنگ استفاده می­شود. این رنگ به عنوان جایگزین مناسب رنگ سرد پایه حلالی مطرح شده است زیرا دارای ترکیبات آلی فرار مانند حلال­های آلی نظیر تولوئن و یا سایز تینرهای بسیار کمی می­باشد. وجود حلال­های آلی علاوه بر هزینه بر بودن مسائل زیست محیطی را به دنبال دارد به همین دلیل در کشورهای پیشرفته استفاده از رنگ­های فاقد ترکیبات آلی فرار حداقل مانند آکرلیک­های پایه آبی لاتکس ، در سطح جاده­ها در دستور کار متولیان امر خط کشی راه­ها قرار گرفته است.
زمان خشک شدن و ایجاد فیلم خشک به طور قابل توجهی تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار دارد تغییرات دمایی و روطوبتی عواملی هستند که موجب بروز محدودیت در اعمال خط کشی راه­ها می­شوند برای یک آکرلیک پایه آبی متداول زمان خشک شدن بین 10 دقیقه (گرم، خشک ، نم­دار) تا 2 ساعت (سرد، مرطوب، بدون نم) متغییر است . برای یک آکرلیک پایه آبی سریع خشک شونده زمان خشک شدن بین 5 دقیقه ( گرم ، خشک ، نم­دار ) تا 40 دقیقه (سرد، مرطوب ، بدون نم) متغییر است . از سوی دیگر در اثر باد ( سرعت هوای روی زمین ) قابل توجه بوده زیرا وقتی سرعت از 8 متر در دقیقه به 69 متر در دقیقه می­رسد زمان خشک شدن با ضریب 3 کاهش می­یابد.

رنگ­ ترموپلاستیک گرم

بیش از 30 سال است که جستجو برای یافتن مواد خط کشی بسیار بادوام به عنوان جایگزین رنگ سرد معمولی ادامه دارد. این نوع مواد از آلریگیت­ها، پیگمنت­ها ، پیونده، دانه­های شیشه­ای و اکستندرها تشکیل شده­اند و در اثر حرارت نرم شده و به محض سرد شدن سخت می­شوند.
با وجود اینکه هزینه خط کشی­های گرم حدود دو تا سه برابر هزینه رنگ سرد است امّا به دلیل دوام زیاد با صرفه است. تفاوت­ رنگ­های گرم و سرد برگشت پذیری رنگ­های گرم می-باشد که واکنش آنها اگر دوباره پس از تشکیل فیلم خشک تا دمای مورد نظر حرارت داده شوند دوباره ذوب شده و مایع می-شوند.
به طور کلی از یه نوع رزین :1) رزین­های الکیدی 2) هیدرو کربنی و 3) اپوکسی در تولید رنگ­های ترموپلاستیک گرم استفاده می­شود.

مواد ترموپلاستیک بر پایه رزین­های الکیدی و هیدروکربنی

رزین­های هیدرو کربنی از مواد نفتی و رزین­های آلکیدی از چوب مشتق شده­اند و در حال حاضر از ترموپلاستیک­های هیدروکربنی فقط در شرایط خاص استفاده می-شود.
ترموپلاستیک­های الکیدی و هیدرو کربنی معمولاً حاوی 18 درصد وزنی رزین، 25 درصد وزنی دانه­های شیشه­ای ، 25 درصد وزنی فیلرو و 32 درصد وزنی پیگمنت و اکستندر می­باشند. مواد ترموپلاستیک و رنگ آلکیدی دارای ترکیب و اجزای مشابهی هستند ( رزین الکید ، دانه­های شیشه­ای، پیگمنت­، اکستندروفیلر) امّا به هر حال رنگ اکلیدی ،با استفاده از یک حلال مناسب ( حلال­های آلی ) به صورت یک فیلم نازک اجرا می­گردد، مواد ترموپونیک سرعت خشک شدن سریعتر ، ماندگاری طولانی تر و بازتاب نور برگشتی بیشتری نسبت به رنگ­های ترافیکی دیگر دارند.

اپوکسی ترمولاستیک

اپوکسی ترموپلاستیک یک رنگ است که از رزین­های اپوکسی ترموپلاستیک ، پیگمنت پر کننده و دانه­های شیشه­ای تشکیل شده است و بر خلاف اپوکسی ترموست برای تشکیل اینکه جامد نیاز به شروع کننده و سخت کننده ندارد طبق برآوردهای انجام گرفته مواد اپوکسی در مقایسه با رنگ­های ترافیک الکیدی تحت شرایط مشابه از نظر حجم ترافیک و شرایط آب و هوایی دارای ماندگاری حدود شش برابر است.

رنگ پلاستیک سرد

این رنگ برپایه پلیمر میتل متاکریدات فرموله می­شود و به عنوان یک ماده غیر سمی واکنش دهنده در محیط اجرا ، دو جزیی و پخت شونده در دمای معمولی معرفی و عرضه می­شود. استفاده ار واژه سرد نیز به این دلیل که استفاده از این رنگ­ها و اعمال آنها بر روی سطح در دمای معمولی انجام می­گیرد. طبق فرمولاسیون نسبت اختلاط 4 به 1 رزین به کاتالیزور بر سطح اعمال می­شوند.
این مواد صد در صد جامد بوده و دقیقاً قبل از اجرا عمل اختلاط مواد اولیه با یکدیگر در یک همزن انجام می­پذیرد که دارای واکنش­های گرما زا هستند.

 رنگ اپوکسی سرد

رنگ سرد اپوکسی دو جزیی در اوایل دهه 1970 برای اولین بار در آمریکا در مصارف خط کشی روسازی به کار گرفته شد. این مواد از نوع خط کشی­های با دوامی بوده که علاوه بر دوام و مقاومت سایش مناسب قابلیت به کارگیری به روش اسپری را هم دارد نکته مهم در مورد فرموله کردن چنین موادی خاص تنظیم زمان پخت چسبندگی و حفظ فام رنگی مناسب می­باشد.

پلی استرهای جامد

بررسی و استفاده از مواد پلی استری برای خط کشی و رنگ­های ترافیکی در سال 1975 در امریکا آغاز گردید. این مواد برای خط­کشی جاده­های آسفالت با حجم ترافیکی متوسط ت زیاد توصیه می­شود. در حال حاضر به دلیل زمان خشک شدن و ایجاد فیلم خشک نسبتا طولانی مورد استفاده زیاد قرار نمی­گیرد. و پیش بینی می­شود که رنگ پلی­استری ترافیکی سریع خشک شونده حدود 60 ثانیه با مطالعات به زودی به بازار ورود پیدا کند.

نوارهای پیش ساخته وعلائم برجسته روسازی

نوارهای پلاستیک سرد مخصوص خط­کشی راه ها به صورت نوارهای طویل در عرض­های متفاوت به فام های رنگی مختلف از قبیل سفید و زرد با ابعاد گوناگون عرضه می­شوند . کلیه نوارهای پیش ساخته که عمر بالای یک سال داشته باشند نوار پیش ساخته ترافیکی بادوام گویند.

انواع رنگ های سرد دو جزیی ترافیکی:

مواد رنگی اپوکسی دوجزیی

بین مواد در اوایل دهه 1970 برای رنگ­های ترافیکی به کار گرفته شد.
جزء نخست آنها حاوی رزین، پیگمنت، پرکننده­ها و دانه­های شیشه­ایی و جزء دوم حاوی عامل سخت کننده
( شروع کننده واکنش تکمیل پلمیر) است نسبت رزین به عامل پخت معمولاً 5 به 1 است، زمان پخت خط­کشی­­ های اپوکسی به عوامل متععدی از قبیل نوع عامل پخت و دمای رویه راه در زمان اجرا بستگی دارد. زمان پخت برخی از مواد اپوکسی به 40 دقیقه هم می­رسد در مقابل اپوکسی­های سریع پخت شونده در حدود 30 ثانیه نیز موجود می­باشند.البته این مواد گرانتر و عمر مفید کمتری نسبت به سایر اپوکس­ها دارد.
یکی از متداول ترین مشکلات رنگ­های اپوکسی دو جزیی ترافیکی عدم ثبات فام رنگی آنها است و در بسیاری از مواد اپوکسی تحت اشعه uvنور خورشید دچار رنگ پریدگی و یا گچی شدن می­شوند و یک مشکل دیگر در طولانی شدن زمان خشک شدن آنها است.

رنگ­های پلی استری دو جزیی سرد ترافیکی

رنگ­های پلی­استری نسبت به خط­کشی رنگ­های سرد تحت هر شرایط مشابه خاصیت پشت پوشی بهتری دارند و در نور روز دید بهتری را ایجاد می­نماید. جزء نخست حاوی رزین پلی استر،پیگمنت و پر کننده ها و دانه­های شیشه ایی استو جزء دوم که حاوی ترکیب متیل اتیل کتون پراکساید است و به عنوان کاتالیزور و تسریع کننده زمان پخت عمل می­کند.
مشکل این رنگ­ها این است که وقتی روی آسفالت جدید اجرا می­شود به علت وجود روغن­های آزاد بر روی سطح روسازی به صورت پوسته پوسته می­شود و این مشکل باعث ایجاد حفرات ریز در کل سطح فیلم خط­کشی می­شود و باعث زود از بین رفتن رنگ می­شود.
به دلیل سمی بودن اتیل متیل کتون پراکساید باید در اجرا و محل و نقل حفاظت کامل انجام گیرد.